A hangokkal történő munkavégzésnek különböző
lehetőségei vannak. A hangok - az idővonaltól függetlenül - folyamatosan
lejátszhatók, és más animációkkal is szinkronizálhatók. Ezen kívül
a hangok pl. gombakciókkal összekapcsolhatók.
A hangot egy közös könyvtárban is elhelyezhetjük, így különböző
filmekben is felhasználhatjuk azt. Hang-objektumokat is készíthetünk,
amelyek lejátszását Akciószkriptek segítségével vezérelhetjük.
A hangok két fajtája
A Flash-ben kétfajta hangot különböztetünk meg: esemény-hangokat
és hangfolyamokat.
Az esemény-hangot lejátszás előtt teljes egészében le kell töltenünk,
és ezek addig futnak, míg nem le nem állítjuk őket.
A hangfolyamok azonnal lejátszásra kerülnek, miután az első képek
számára elegendő adat lett letöltve. Ezek az idővonallal kerülnek
szinkronizálásra a lejátszáskor.
Az exportált filmek a hangminőségét és állományméretét, a tömörítési
beállítások segítségével vezérelhetjük. A Hang [Sound] palettán
a tömörítési opciókat megtekinthetjük, vagy egy film minden hangjának
beállítását a Publikáció beállításai [Publish Settings] párbeszédpanelen
elvégezhetjük.
Hangminőség
Ahhoz, hogy az animációk a zene miatt ne lassuljanak le túlzott
mértékben, csökkentenünk kell a minőséget: a CD minőségű hangnak
(44,1 kHz/ 16 Bit) túl sok tárhelyre van szüksége, és nagyon igénybe
veszi a lejátszási kapacitást is - a Flash-filmek akadozni kezdenek,
és a hang visszaadása a számítógép hangszóróján sem a legoptimálisabb.
Frekvencia
A frekvencia, a hullámok másodpercenkénti számával definiálható,
és egységét Hertz-ben (Hz) adjuk meg. A hallható frekvenciatartomány
felnőtt ember esetén, kb. 20 Hz-től 16 kHz -ig terjed.
5 kHz beszéd esetén még éppen elfogadható.
11 kHz a legalacsonyabb elfogadható érték, rövid zenei részlet esetén
(a CD-szabvány 1/4-e).
22 kHz a weben leggyakrabban használt hangtartomány (a CD-szabvány
fele).
44 kHz megfelel az audio CD szabványának.
Figyelem: mindig a lehető legjobb hangminőséget importáljuk,
hogy csak a Flash-ben történő exportáláskor kerüljenek a hangok
tömörítésre.
Hangok importálása
Válasszuk a Fájl [File] menü Importálás[Import] parancsát, AIFF
(Macintosh), WAV- (Windows) vagy MP3-hangok importálásához. A
Flash a hangokat automatikusan elhelyezi a könyvtárba.
A megjelenő Import panelen keressük meg és nyissuk meg a kívánt
AIFF-, WAV- vagy MP3-fájlt.
A Flash a hangokat, a képekkel és szimbólumokkal együtt, a könyvtárban
tárolja. Ugyanúgy, mint más, a könyvtárban levő objektumok esetén,
hangfájlból is csak egy példányra van szükségünk ahhoz, hogy a
hangot a filmben többször felhasználhassuk.
Rendeljünk hangot a filmhez:
Állítsunk elő egy új réteget. Minden hang külön rétegen helyezkedik
el. Minden réteg úgy viselkedik, mint egy független hangcsatorna.
Lejátszáskor minden hangréteg tartalma összeadódik.
Kattintsunk jobb egérgombbal a hangréteg azon kockájára, ahol
a hangnak kezdődnie kell, a legördülő menü megjelenik.
Válasszuk ki a Kulcskocka beillesztés [Insert Keyframe] parancsot
(F6).
Jelöljük ki az újonnan készült kulcskockát. A Properties palettán
a Sound melletti legördülő-menüben látható minden importált hang.
Válasszuk ki a kívánt hangot. Az Effect, Sync és Loops segítségével
beállíthatjuk a kívánt opciókat.
Így a kívánt hangot elhelyeztük a Flash-filmbe.
Kattintsunk arra a kockára, ahol a hangnak be kell fejeződnie.
Készítsünk új kulcsképkockát. A közte levő kockák a hanggörbével
kerülnek feltöltésre.
Amennyiben a hang túl korán leáll, egyszerűen toljuk el a végső
kulcsképkockát jobbra, míg az egész hanzás úgy kerül lejátszásra,
ahogy mi azt elképzeltük.
Példa: pattogó labda
Szinkronizációs opciók
Effektusok [Effects] Nincs [None]: a hangfájl nem kerül módosításra.
Akkor válasszuk ezt az opciót, ha a korábban választott effektusokat
törtölni szeretnénk. Bal csatorna [Left Channel] és a Jobb csatorna [Right Channel]:
a hang mindig csak a bal, illetve a jobb csatornán kerül lejátszásra. Átúsztatás balról jobbra [Fade Left to Right] és Átúsztatás
jobbról balra [Fade Right to Left]: segítségével a hang egyik
csatornáról a másikra úsztatja át. Beúsztatás [Fade In]: a hangot a lejátszás alatt felerősíti. Kiúsztatás[Fade Out]: a hangerőt a lejátszás alatt lehalkítja. Egyedi [Custom]: meghatározhatjuk a hangok Be-, illetve
Kiúsztatási pontját.
Szinkronizáció [Sync] Esemény [Event]: szinkronizálja a hangot az esemény
kezdetével. Egy esemény-hang akkor kerül lejátszásra, ha az induló
kulcsképkocka először jelenik meg. Egy esemény-hang lehet például
egy olyan hang, amely akkor kerül lejátszásra, ha a felhasználó
egy gombra kattint. Ha ismét a gomra kattint (új esemény), a hang újabb pédánya játszódik le, tehát egyszerre több példányban hallhatjuk ka hangot. Start: hasonlóan működik, mint az Esemény [Event], itt
azonban, ha a hang már szól, annak új példánya nem kerül lejátszásra. Stop: megállítja a megadott hangot. Folyam [Stream]: szinkronizálja a hangot egy Web-oldalon
történő lejátszáshoz. Az animáció a lejátszás alatt a hangfolyamhoz
igazodik. Ha az animáció egyes képei nem jelennek meg elég gyorsan,
akkor néhány képen átugrik a progam. Az esemény-hangokkal ellentétben
a hangfolyamok leállnak, ha az animáció megáll. Hangfolyam lehet
például egy több képen keresztül lepergő alak hangja az animációban. Ismétlés [Loops]: A mezőnek akkor adjunk értéket, ha a
hangfolyamot többször szeretnénk lejátszi. A folyamatos hanglejátszáshoz
válasszuk a Loop opciót!.
Hangok feldolgozása
Válasszuk a Hang [Sound] palettán a Szerkesztés [Edit] gombot, ahhoz
hogy a hangon bizonyos beállításokat manuálisan végezhessünk el.
Meghatározhatjuk például, hogy a hang milyen gyorsan kerüljön Kiúsztatásra
[Fade], vagy bizonyos helyeken halkabb legyen.
Itt egy hang kezdő- és végpontjait is meghatározhatjuk. Ez hasznos
lehet, ha egy hosszú hangot szeretnénk lerövidíteni.
Hang hozzárendelése egy gombhoz
Egy gombnak többféle állása van: Normál [Normal], Felette [Up],
Kattintás [Down], Aktív [Hit].
Minden álláshoz külön hangot rendelhetünk.
Rendeljünk hangot egy gombhoz:
Készítsünk egy gombot.
Kattintsunk kétszer a gombra.
A gomb négy állapota megnyílik.
Hozzunk létre egy új réteget a hangok számára.
Hozzunk létre egy kulcsképkockát azon állások számára, amelyeknek
hangot kell tartalmazniuk.
Kattintsunk kétszer az újonnan készült kulcsképkockára. A hangpalettáról
válasszuk ki a megfelelő hangot.