TartalomMacromedia Flash
8. óra


Hangok

Általános ismeretek

A hangokkal történő munkavégzésnek különböző lehetőségei vannak. A hangok - az idővonaltól függetlenül - folyamatosan lejátszhatók, és más animációkkal is szinkronizálhatók. Ezen kívül a hangok pl. gombakciókkal összekapcsolhatók.
A hangot egy közös könyvtárban is elhelyezhetjük, így különböző filmekben is felhasználhatjuk azt. Hang-objektumokat is készíthetünk, amelyek lejátszását Akciószkriptek segítségével vezérelhetjük.

A hangok két fajtája

A Flash-ben kétfajta hangot különböztetünk meg: esemény-hangokat és hangfolyamokat.

Az esemény-hangot lejátszás előtt teljes egészében le kell töltenünk, és ezek addig futnak, míg nem le nem állítjuk őket.

A hangfolyamok azonnal lejátszásra kerülnek, miután az első képek számára elegendő adat lett letöltve. Ezek az idővonallal kerülnek szinkronizálásra a lejátszáskor.

Az exportált filmek a hangminőségét és állományméretét, a tömörítési beállítások segítségével vezérelhetjük. A Hang [Sound] palettán a tömörítési opciókat megtekinthetjük, vagy egy film minden hangjának beállítását a Publikáció beállításai [Publish Settings] párbeszédpanelen elvégezhetjük.

Hangminőség

Ahhoz, hogy az animációk a zene miatt ne lassuljanak le túlzott mértékben, csökkentenünk kell a minőséget: a CD minőségű hangnak (44,1 kHz/ 16 Bit) túl sok tárhelyre van szüksége, és nagyon igénybe veszi a lejátszási kapacitást is - a Flash-filmek akadozni kezdenek, és a hang visszaadása a számítógép hangszóróján sem a legoptimálisabb.

Frekvencia

A frekvencia, a hullámok másodpercenkénti számával definiálható, és egységét Hertz-ben (Hz) adjuk meg. A hallható frekvenciatartomány felnőtt ember esetén, kb. 20 Hz-től 16 kHz -ig terjed.

5 kHz beszéd esetén még éppen elfogadható.
11 kHz a legalacsonyabb elfogadható érték, rövid zenei részlet esetén (a CD-szabvány 1/4-e).
22 kHz a weben leggyakrabban használt hangtartomány (a CD-szabvány fele).
44 kHz megfelel az audio CD szabványának.

Figyelem: mindig a lehető legjobb hangminőséget importáljuk,
hogy csak a Flash-ben történő exportáláskor kerüljenek a hangok
tömörítésre.

Hangok importálása

  1. Válasszuk a Fájl [File] menü Importálás[Import] parancsát, AIFF (Macintosh), WAV- (Windows) vagy MP3-hangok importálásához. A Flash a hangokat automatikusan elhelyezi a könyvtárba.
  2. A megjelenő Import panelen keressük meg és nyissuk meg a kívánt AIFF-, WAV- vagy MP3-fájlt.
    A Flash a hangokat, a képekkel és szimbólumokkal együtt, a könyvtárban tárolja. Ugyanúgy, mint más, a könyvtárban levő objektumok esetén, hangfájlból is csak egy példányra van szükségünk ahhoz, hogy a hangot a filmben többször felhasználhassuk.

Rendeljünk hangot a filmhez:

  1. Állítsunk elő egy új réteget. Minden hang külön rétegen helyezkedik el. Minden réteg úgy viselkedik, mint egy független hangcsatorna. Lejátszáskor minden hangréteg tartalma összeadódik.
  2. Kattintsunk jobb egérgombbal a hangréteg azon kockájára, ahol a hangnak kezdődnie kell, a legördülő menü megjelenik.
  3. Válasszuk ki a Kulcskocka beillesztés [Insert Keyframe] parancsot (F6).
  4. Jelöljük ki az újonnan készült kulcskockát. A Properties palettán a Sound melletti legördülő-menüben látható minden importált hang. Válasszuk ki a kívánt hangot. Az Effect, Sync és Loops segítségével beállíthatjuk a kívánt opciókat.
  5. Így a kívánt hangot elhelyeztük a Flash-filmbe.
  6. Kattintsunk arra a kockára, ahol a hangnak be kell fejeződnie. Készítsünk új kulcsképkockát. A közte levő kockák a hanggörbével kerülnek feltöltésre.
  7. Amennyiben a hang túl korán leáll, egyszerűen toljuk el a végső kulcsképkockát jobbra, míg az egész hanzás úgy kerül lejátszásra, ahogy mi azt elképzeltük.

Példa: pattogó labda

Szinkronizációs opciók

Effektusok [Effects]
Nincs [None]: a hangfájl nem kerül módosításra. Akkor válasszuk ezt az opciót, ha a korábban választott effektusokat törtölni szeretnénk.
Bal csatorna [Left Channel] és a Jobb csatorna [Right Channel]: a hang mindig csak a bal, illetve a jobb csatornán kerül lejátszásra.
Átúsztatás balról jobbra [Fade Left to Right] és Átúsztatás jobbról balra [Fade Right to Left]: segítségével a hang egyik csatornáról a másikra úsztatja át.
Beúsztatás [Fade In]: a hangot a lejátszás alatt felerősíti.
Kiúsztatás[Fade Out]: a hangerőt a lejátszás alatt lehalkítja.
Egyedi [Custom]: meghatározhatjuk a hangok Be-, illetve Kiúsztatási pontját.

Szinkronizáció [Sync]
Esemény [Event]:
szinkronizálja a hangot az esemény kezdetével. Egy esemény-hang akkor kerül lejátszásra, ha az induló kulcsképkocka először jelenik meg. Egy esemény-hang lehet például egy olyan hang, amely akkor kerül lejátszásra, ha a felhasználó egy gombra kattint. Ha ismét a gomra kattint (új esemény), a hang újabb pédánya játszódik le, tehát egyszerre több példányban hallhatjuk ka hangot.
Start: hasonlóan működik, mint az Esemény [Event], itt azonban, ha a hang már szól, annak új példánya nem kerül lejátszásra.
Stop: megállítja a megadott hangot.
Folyam [Stream]: szinkronizálja a hangot egy Web-oldalon történő lejátszáshoz. Az animáció a lejátszás alatt a hangfolyamhoz igazodik. Ha az animáció egyes képei nem jelennek meg elég gyorsan, akkor néhány képen átugrik a progam. Az esemény-hangokkal ellentétben a hangfolyamok leállnak, ha az animáció megáll. Hangfolyam lehet például egy több képen keresztül lepergő alak hangja az animációban.
Ismétlés [Loops]: A mezőnek akkor adjunk értéket, ha a hangfolyamot többször szeretnénk lejátszi. A folyamatos hanglejátszáshoz válasszuk a Loop opciót!.

Hangok feldolgozása
Válasszuk a Hang [Sound] palettán a Szerkesztés [Edit] gombot, ahhoz hogy a hangon bizonyos beállításokat manuálisan végezhessünk el. Meghatározhatjuk például, hogy a hang milyen gyorsan kerüljön Kiúsztatásra [Fade], vagy bizonyos helyeken halkabb legyen.
Itt egy hang kezdő- és végpontjait is meghatározhatjuk. Ez hasznos lehet, ha egy hosszú hangot szeretnénk lerövidíteni.

Hang hozzárendelése egy gombhoz
Egy gombnak többféle állása van: Normál [Normal], Felette [Up], Kattintás [Down], Aktív [Hit].
Minden álláshoz külön hangot rendelhetünk.

Rendeljünk hangot egy gombhoz:

  1. Készítsünk egy gombot.
  2. Kattintsunk kétszer a gombra.
  3. A gomb négy állapota megnyílik.
  4. Hozzunk létre egy új réteget a hangok számára.
  5. Hozzunk létre egy kulcsképkockát azon állások számára, amelyeknek hangot kell tartalmazniuk.
  6. Kattintsunk kétszer az újonnan készült kulcsképkockára. A hangpalettáról válasszuk ki a megfelelő hangot.
  7. Zárjuk be a gombot.

Példa: háttérzene be- és kikapcsoló gombbal

Előző oldal