A Flash környezet
A Flash vektorgrafikus rajzoló, vektorgrafikus animáció szerkesztő
és bitkép kezelő program egyben. Aki ismer már valamilyen vektorgrafikus
rajzolóprogramot, az a sok hasonlóság mellett néhány meglepő eltérést
is tapasztalhat a megszokotthoz képest. Ennek oka, hogy a Flash,
ellentétben a vektorgrafikus rajzolóprogramok többségével nem a
precíz mérnöki alkalmazásokhoz, hanem a könnyed rajzoláshoz tervezték.
Az eszközök tulajdonságai, viselkedése, inkább a rajzfilmkészítők,
mint a mérnökök eszköztárához, rajzolási szokásaihoz igazodik.
A Flash rendelkezik egy beépített programozási nyelvvel az ActionScript
nyelvvel is, amely segítségével az animációnk eseményeit vezérelhetjük.
A nyelv elemei számos lehetőséget nyújtanak az adatok kezelésén
át az egyes objektumok vezérléséig. Az Interneten gyakran találkozhatunk
Flash-sel készült játékokkal is.
Felhasználói felület
A
Flash szerkesztőablakának nagy részét a munkaterület (Stage) foglalja
el. Ezen a területen szerkeszthetjük meg az animációnk fázisait,
amiket úgy képzelhetünk el, mint egy hagyományos mozifilm képkockáit.
Egy-egy "képkocka" objektumokból áll össze, például képekből,
szövegablakokból vagy gombokból.
Más alkalmazásokhoz hasonlóan itt is megtalálható a menüsor, ahonnan
a program szinte bármely funkciója elérhető.
A szerkesztőeszközöket az eszközpalettán (Tools) találjuk. Ezek
más grafikai szoftverek eszközeihez hasonló funkciókkal rendelkeznek,
ilyenek például az ecset, a ceruza, a vonal, az ovális, a négyszög,
a vödör vagy a radír. A munkaterület objektumainak kijelölését segítő
eszközöket is itt találjuk. Az egyes eszközök által használt színeket
(Colors) is itt állíthatjuk be. Az eszközpaletta a munkaterület
bal oldalán helyezkedik el, de lehetőségünk van a képernyő tetszőleges
pontjára helyezni.
Az eszközpalettán találhatóak még a munkaterület megjelenésének
(View) beállítását segítő gombok, illetve egyes eszközök további
tulajdonságainak megváltoztatására használható módosítók (Options).
A panelek (Panels) a szerkesztéssel kapcsolatos részletesebb beállítási
lehetőségeket tartalmazzák. Ezek egy rész a képernyő jobb oldalán
található, mint például a Színek (Color Mixer), a Transzformációk
(Transform) vagy a Beépített eljárások (Behaviors). Mások a képernyő
aljára kerültek, úgy mint a Tulajdonságok (Properties), Súgó (Help),
vagy az ActionScript kódok szerkesztőablaka (Action).
Az animációk készítésének és időzítésének eszköze az ún. Időegyenes
(Timeline) és a hozzá kapcsolódó rétegpaletta (Layers). Az időegyenes
cellái jelképezik mozink képkockáit.
Összetettebb animációk esetén a rétegek használata átláthatóbbá
teszi munkánkat.
Új Flash dokumentum létrehozása
Új dokumentum létrehozása a FÁjl/New... menüpontból, vagy a munkaterület
helyén megjelenő listából történhet. Mindkét esetben a következők
közül választhatunk:
- Create new Flash document - üres dokumentum létrehozása
- Create from template - dokumentum létrehozása sablon alapján
Flash dokumentumok mentése, publikálása
A File/Save vagy a File/Save As... menüpont kiválasztásával
menthetjük el a dokumentum forrását, melynek kiterjesztése .fla.
Ezt később bármikor megnyithatjuk további szerkesztés céljából.
Ahhoz, hogy dokumentumunkat publikálni tudjuk, a File/Publish
Settings... menüpontban be kell állítanunk céljainknak megfelelő
formátumot. Ezek kis méretű, lejátszásra optimalizált fájlokat eredményeznek,
melyek nem szerkeszthetőek. Ezek típusa lehet:
- Flash - .swf kiterjesztésű fájl, amit flash
player segítségével tekinthetünk meg.
- HTML - a Flash fájlhoz létrehoz egy HTML dukumentumot,
így egy böngészőprogram beépülő modulja (plug-in) segítségével
megtekinhető lesz a dokumentum.
- GIF - .gif formátumú veszteségmentes tömörítést
használó képfájlt hoz létre az animációnkból, mely maximum 256
színű pixelgrafikus képekből álló sorozatként képes megjeleníteni
azt.
- JPG - ezzel a veszteséges tömörítést használó
formátummal animációnk egy-egy képkocáját tudjuk menteni.
- PNG - ez a fájlformátum a GIF-hez hasonló,
de csak egy képkocka tárolására alkalmas.
- Windows Projector - Futtatható (.exe) fájlt
hoz létre Flash fájlunkból és a Flash playerből.
- QuickTime - .mov kiterjesztésű videofájllá
konvertálja az anumációt. Ez a fájltípus képes interaktív elemeket
is megjelentetni (pl. nyomógombok)
A kiválasztott formátumoknak további beállításait adhatjuk meg
a megfelelő fülre kattintva.
A fenti beállítások elvégzése után a Fájl/Publish menüpont kiválasztásával
hozhatóak létre (akár egyszerre több formátumban is) a publikálható
dokumentumok.
A Fájl/Export... menüpont kiválasztásával lehetőségünk
van egyéb kép-, hang-, és video-formátumokban elmenteni dokumentumunkat.
|