TartalomMacromedia Flash
1. óra


A Flash környezet

A Flash vektorgrafikus rajzoló, vektorgrafikus animáció szerkesztő és bitkép kezelő program egyben. Aki ismer már valamilyen vektorgrafikus rajzolóprogramot, az a sok hasonlóság mellett néhány meglepő eltérést is tapasztalhat a megszokotthoz képest. Ennek oka, hogy a Flash, ellentétben a vektorgrafikus rajzolóprogramok többségével nem a precíz mérnöki alkalmazásokhoz, hanem a könnyed rajzoláshoz tervezték. Az eszközök tulajdonságai, viselkedése, inkább a rajzfilmkészítők, mint a mérnökök eszköztárához, rajzolási szokásaihoz igazodik.

A Flash rendelkezik egy beépített programozási nyelvvel az ActionScript nyelvvel is, amely segítségével az animációnk eseményeit vezérelhetjük. A nyelv elemei számos lehetőséget nyújtanak az adatok kezelésén át az egyes objektumok vezérléséig. Az Interneten gyakran találkozhatunk Flash-sel készült játékokkal is.


Felhasználói felület

A Flash szerkesztőablakának nagy részét a munkaterület (Stage) foglalja el. Ezen a területen szerkeszthetjük meg az animációnk fázisait, amiket úgy képzelhetünk el, mint egy hagyományos mozifilm képkockáit. Egy-egy "képkocka" objektumokból áll össze, például képekből, szövegablakokból vagy gombokból.

Más alkalmazásokhoz hasonlóan itt is megtalálható a menüsor, ahonnan a program szinte bármely funkciója elérhető.

A szerkesztőeszközöket az eszközpalettán (Tools) találjuk. Ezek más grafikai szoftverek eszközeihez hasonló funkciókkal rendelkeznek, ilyenek például az ecset, a ceruza, a vonal, az ovális, a négyszög, a vödör vagy a radír. A munkaterület objektumainak kijelölését segítő eszközöket is itt találjuk. Az egyes eszközök által használt színeket (Colors) is itt állíthatjuk be. Az eszközpaletta a munkaterület bal oldalán helyezkedik el, de lehetőségünk van a képernyő tetszőleges pontjára helyezni.

Az eszközpalettán találhatóak még a munkaterület megjelenésének (View) beállítását segítő gombok, illetve egyes eszközök további tulajdonságainak megváltoztatására használható módosítók (Options).

A panelek (Panels) a szerkesztéssel kapcsolatos részletesebb beállítási lehetőségeket tartalmazzák. Ezek egy rész a képernyő jobb oldalán található, mint például a Színek (Color Mixer), a Transzformációk (Transform) vagy a Beépített eljárások (Behaviors). Mások a képernyő aljára kerültek, úgy mint a Tulajdonságok (Properties), Súgó (Help), vagy az ActionScript kódok szerkesztőablaka (Action).

Az animációk készítésének és időzítésének eszköze az ún. Időegyenes (Timeline) és a hozzá kapcsolódó rétegpaletta (Layers). Az időegyenes cellái jelképezik mozink képkockáit.
Összetettebb animációk esetén a rétegek használata átláthatóbbá teszi munkánkat.

 

 

Új Flash dokumentum létrehozása

Új dokumentum létrehozása a FÁjl/New... menüpontból, vagy a munkaterület helyén megjelenő listából történhet. Mindkét esetben a következők közül választhatunk:

  • Create new Flash document - üres dokumentum létrehozása
  • Create from template - dokumentum létrehozása sablon alapján

Flash dokumentumok mentése, publikálása

A File/Save vagy a File/Save As... menüpont kiválasztásával menthetjük el a dokumentum forrását, melynek kiterjesztése .fla. Ezt később bármikor megnyithatjuk további szerkesztés céljából.

Ahhoz, hogy dokumentumunkat publikálni tudjuk, a File/Publish Settings... menüpontban be kell állítanunk céljainknak megfelelő formátumot. Ezek kis méretű, lejátszásra optimalizált fájlokat eredményeznek, melyek nem szerkeszthetőek. Ezek típusa lehet:

  • Flash - .swf kiterjesztésű fájl, amit flash player segítségével tekinthetünk meg.
  • HTML - a Flash fájlhoz létrehoz egy HTML dukumentumot, így egy böngészőprogram beépülő modulja (plug-in) segítségével megtekinhető lesz a dokumentum.
  • GIF - .gif formátumú veszteségmentes tömörítést használó képfájlt hoz létre az animációnkból, mely maximum 256 színű pixelgrafikus képekből álló sorozatként képes megjeleníteni azt.
  • JPG - ezzel a veszteséges tömörítést használó formátummal animációnk egy-egy képkocáját tudjuk menteni.
  • PNG - ez a fájlformátum a GIF-hez hasonló, de csak egy képkocka tárolására alkalmas.
  • Windows Projector - Futtatható (.exe) fájlt hoz létre Flash fájlunkból és a Flash playerből.
  • QuickTime - .mov kiterjesztésű videofájllá konvertálja az anumációt. Ez a fájltípus képes interaktív elemeket is megjelentetni (pl. nyomógombok)

A kiválasztott formátumoknak további beállításait adhatjuk meg a megfelelő fülre kattintva.
A fenti beállítások elvégzése után a Fájl/Publish menüpont kiválasztásával hozhatóak létre (akár egyszerre több formátumban is) a publikálható dokumentumok.

A Fájl/Export... menüpont kiválasztásával lehetőségünk van egyéb kép-, hang-, és video-formátumokban elmenteni dokumentumunkat.

Előző oldal