A rajzeszközök használatához tudnunk kell, hogy a Flash vektoros
rajzai kétfajta elemből épülhetnek fel: vonalakból és kitöltésekből.
Ezek külön kezelendőek, szerkesztésükre is külön eszközök vannak.
A vonal
(Line) és ceruza (Pencil) eszközökkel csak vonal típusú rajzokat
tudunk létrehozni. A vonalak vastagságát és stílusát a szerkesztő
alján található Properties panelen tudjuk beállítani, a legördülő
menükben. A hairline stílusú vonal mindig egy képpont szélességű
vonalat eredményez, a nagyítás mértékétől függetlenül. A ceruza
eszköz az Options panelen további három rajzstílust tesz lehetővé:
szögletes (Straighten), kerekített (Smooth), és szabadkézi (Ink).
Az ellipszis (Oval Tool), téglalap (Rectangle Tool) eszközökkel
körvonal és kitöltés is létrehozható. Ha valamelyiket nem szeretnénk
hogy létre jöjjön, akkor a színbeállításnál a kívánt szín helyett
a ikont kell
választani. A színválasztó melletti ceruza ikon jelöli a vonalak
színét, a festékes vödör melletti a kitöltések színét.
A rajzeszközök többségnél a SHIFT billentyű nyomva tartása mellett
szabályos alakzatokat hozhatunk létre. Így például a téglalap eszköznél
négyzetet tudunk rajzolni, az ellipszis eszközzel kört.
A téglalap eszköznél lehetőségünk van a sarkok lekerekítésére. Ennek
mértékét a téglalapot jelölő ikonra történő dupla kattintáskor,
vagy az eszköz kiválasztása után az Options panelen megjelenő
gomb lenyomását követően adhatjuk meg.
A téglalap ikonján, ha nyomva tartjuk az egérgombot, akkor lehetőségünk
van a sokszög eszközt kiválasztani, melynek segítségével megadott
oldalszámú sokszöget tudunk rajzolni. A beállításait a Properties
panelen megjelenő Options gombbal tudjuk módosítani. Az itt megjelenő
panelon a Style feliratnál az alakzat típusát tudjuk kiválasztani:
a polygon, a szabályos sokszöget, a star a csillag alakzatot állítja
be. A Number of Sides mezőben sokszög esetén az oldalak számát,
csillag esetén a csillag ágainak számát adhatjuk meg.
A Star point size csak csillag rajzolásakor lesz figyelembe véve,
ekkor egy 0 és 1 közé eső számmal adhatjuk meg, hogy a csillag ágai
a sugár hanyadrészénél kezdődjenek. Ha ez az érték 0, akkor a középponthoz
nagyon közel kezdődnek, így vékony és hosszú szárakat kapunk, ha
0.5, akkor megszokott arányú csillagot rajzolhatunk, és ha 1, akkor
már szabályos sokszöghöz hasonló alakzatot.
A toll eszköz (Pen)
segítségével Bézier-görbéket és általuk határolt alakzatokat tudunk
létrehozni. Egy
ilyen görbe a kezdő- és a végpontját meghatározó pontokon kívül
további segédpontokat is tartalmaz, melyekkel a görbe ívét határozhatjuk
meg. Ezek akkor jönnek létre, ha egy pont megrajzolásakor az egérgomb
nyomva tartása mellett, valamelyik irányba elhúzzuk a kurzort. Később
ezeket a pontokat a pontkijelölő eszköz segítségével módosíthatjuk.
Az ecset eszköz
(Brush Tool) használatakor szabadkezű rajz segítségével hozhatunk
létre kitöltéseket. Az ecset méretét és alakját az eszköztár Options
része alatt tudjuk módosítani.
Az eszköztár Options részén további beállítások találhatunk az ecset
eszközhöz. A kék kör feletti piros vonalat ábrázoló gomb segítségével
azt tudjuk megválasztani, hogy mely területeken "fogjon"
az ecset:
Paint
Normal: Ez a normál beállítás, melynek használata esetén mindenhol
megjelennek az ecset eszközzel rajzolt kitöltések.
Paint Fills: Csak a meglévő kitöltéseken belül tudunk rajzolni.
Paint Behind: A kitöltéseken kívüli területeken jelenik meg
a rajz.
Paint Selection: Csak a kijelölt kitöltésen belül jön létre
az ecset eszközzel rajzolt alakzat.
Paint Inside: Csak azon a kitöltésen belül fog az ecset amelyiken
elkezdjük a rajzot, tehát egy mellette lévő újabb kitöltésbe már
nem tudunk belerajzolni, csak ha felengedjük az egérgombot és
azon belül kezdünk el rajzolni.
Ha egy meglévő,
kitöltéses alakzatnak akarunk körvonalat adni, akkor a tintásüveget
ábrázoló eszközre (Ink Bottle) van szükségünk.
Ha egy
körülhatárolt területet szeretnénk kitölteni, akkor a festékes vödör
(Paint Bucket) eszközt kell használnunk. A
körbekerített területnek nem fontos teljesen zárt körvonalúnak lenni.
Annak a mértékét, hogy mekkora hézagot engedélyezzen egy zárt alakzatnál,
az Options panelen a
ikonnal tudjuk beállítani, az ott megjelenő ábráknak megfelelő módon.
A festékesvödör eszközzel módosítani is tudjuk egy már meglévő kitöltés
színét.
Kijelöléshez használható eszközök:
Kijelölő
eszköz (Selection Tool): Ezzel az eszközzel tudjuk kijelölni
a munkaterületen található elemeket, akár többet is egyszerre,
ha használata közben nyomva tartjuk az egérgombot, és a megjelenő
téglalappal körbekerítjük a kijelölni kívánt elemeket.
Pontkijelölő eszköz (Subselection Tool): Az alakzatokat alkotó
pontok kijelölésére és áthelyezésére használhatjuk. Az egérgomb
nyomva tartását itt is ugyanúgy használhatjuk, ahogy az előző
eszköznél.
Lasszó
eszköz (Lasso Tool): Segítségével egy, az egér kurzorral
körberajzolt részt tudunk kijelölni.
Az alakzatok kijelölését a terület pontozott mintázata jelzi, a
csoportba foglalt rajzoknál és a szimbólumoknál, pedig kék keret
jelenik meg. A SHIFT billentyű nyomva tartása mellett tudunk egyszerre
több elemet kijelölni. Az ALT és a bal egérgomb nyomva tartásával
a kijelölt elemekből másolatot tudunk készíteni.
Színkeverő (Color Mixer)
A szerkesztőben több helyen is találkozhatunk a színválasztó gombokkal.
Ezekre kattintva csak egy előre beállított színpalettából választhatunk,
illetve lehetőségünk van saját szín kikeverésére a jobb felső sarkukba
található színkört ábrázoló gombbal, de ez nem tárolódik el a palettán.
A színek kiválasztásánál érdemesebb a szerkesztő jobboldali paneljai
közt található Színkeverőt (Color Mixer) használnunk. Itt a színek
beállítása három módontörténhet:
kiválaszthatjuk a panel alsó részén a színskálából a megfelelő
színt,
megadhatjuk az RGB (piros, zöld, kék) értékeket,
és lehetőségünk van a képernyő bármely pontján lévő színt is
felvenni, ha a színválasztó gombon nyomva tartjuk az egérgombot
és a kívánt színre húzzuk. Ugyanezt tehetjük meg az eszköztáron
található pipetta eszköz segítségével is.
A fenti eszközök segítségével készítsük el az alábbi rajzokat: