TartalomMacromedia Flash
2. óra


Rajzolás

Rajzoláshoz használható eszközök:

A rajzeszközök használatához tudnunk kell, hogy a Flash vektoros rajzai kétfajta elemből épülhetnek fel: vonalakból és kitöltésekből. Ezek külön kezelendőek, szerkesztésükre is külön eszközök vannak.

A vonal (Line) és ceruza (Pencil) eszközökkel csak vonal típusú rajzokat tudunk létrehozni. A vonalak vastagságát és stílusát a szerkesztő alján található Properties panelen tudjuk beállítani, a legördülő menükben. A hairline stílusú vonal mindig egy képpont szélességű vonalat eredményez, a nagyítás mértékétől függetlenül. A ceruza eszköz az Options panelen további három rajzstílust tesz lehetővé: szögletes (Straighten), kerekített (Smooth), és szabadkézi (Ink).

Az ellipszis (Oval Tool), téglalap (Rectangle Tool) eszközökkel körvonal és kitöltés is létrehozható. Ha valamelyiket nem szeretnénk hogy létre jöjjön, akkor a színbeállításnál a kívánt szín helyett a ikont kell választani. A színválasztó melletti ceruza ikon jelöli a vonalak színét, a festékes vödör melletti a kitöltések színét.
A rajzeszközök többségnél a SHIFT billentyű nyomva tartása mellett szabályos alakzatokat hozhatunk létre. Így például a téglalap eszköznél négyzetet tudunk rajzolni, az ellipszis eszközzel kört.

A téglalap eszköznél lehetőségünk van a sarkok lekerekítésére. Ennek mértékét a téglalapot jelölő ikonra történő dupla kattintáskor, vagy az eszköz kiválasztása után az Options panelen megjelenő gomb lenyomását követően adhatjuk meg.

A téglalap ikonján, ha nyomva tartjuk az egérgombot, akkor lehetőségünk van a sokszög eszközt kiválasztani, melynek segítségével megadott oldalszámú sokszöget tudunk rajzolni. A beállításait a Properties panelen megjelenő Options gombbal tudjuk módosítani. Az itt megjelenő panelon a Style feliratnál az alakzat típusát tudjuk kiválasztani: a polygon, a szabályos sokszöget, a star a csillag alakzatot állítja be. A Number of Sides mezőben sokszög esetén az oldalak számát, csillag esetén a csillag ágainak számát adhatjuk meg. A Star point size csak csillag rajzolásakor lesz figyelembe véve, ekkor egy 0 és 1 közé eső számmal adhatjuk meg, hogy a csillag ágai a sugár hanyadrészénél kezdődjenek. Ha ez az érték 0, akkor a középponthoz nagyon közel kezdődnek, így vékony és hosszú szárakat kapunk, ha 0.5, akkor megszokott arányú csillagot rajzolhatunk, és ha 1, akkor már szabályos sokszöghöz hasonló alakzatot.

A toll eszköz (Pen) segítségével Bézier-görbéket és általuk határolt alakzatokat tudunk létrehozni. Egy ilyen görbe a kezdő- és a végpontját meghatározó pontokon kívül további segédpontokat is tartalmaz, melyekkel a görbe ívét határozhatjuk meg. Ezek akkor jönnek létre, ha egy pont megrajzolásakor az egérgomb nyomva tartása mellett, valamelyik irányba elhúzzuk a kurzort. Később ezeket a pontokat a pontkijelölő eszköz segítségével módosíthatjuk.

Az ecset eszköz (Brush Tool) használatakor szabadkezű rajz segítségével hozhatunk létre kitöltéseket. Az ecset méretét és alakját az eszköztár Options része alatt tudjuk módosítani.
Az eszköztár Options részén további beállítások találhatunk az ecset eszközhöz. A kék kör feletti piros vonalat ábrázoló gomb segítségével azt tudjuk megválasztani, hogy mely területeken "fogjon" az ecset:

  • Paint Normal: Ez a normál beállítás, melynek használata esetén mindenhol megjelennek az ecset eszközzel rajzolt kitöltések.
  • Paint Fills: Csak a meglévő kitöltéseken belül tudunk rajzolni.
  • Paint Behind: A kitöltéseken kívüli területeken jelenik meg a rajz.
  • Paint Selection: Csak a kijelölt kitöltésen belül jön létre az ecset eszközzel rajzolt alakzat.
  • Paint Inside: Csak azon a kitöltésen belül fog az ecset amelyiken elkezdjük a rajzot, tehát egy mellette lévő újabb kitöltésbe már nem tudunk belerajzolni, csak ha felengedjük az egérgombot és azon belül kezdünk el rajzolni.

Ha egy meglévő, kitöltéses alakzatnak akarunk körvonalat adni, akkor a tintásüveget ábrázoló eszközre (Ink Bottle) van szükségünk.

Ha egy körülhatárolt területet szeretnénk kitölteni, akkor a festékes vödör (Paint Bucket) eszközt kell használnunk. A körbekerített területnek nem fontos teljesen zárt körvonalúnak lenni. Annak a mértékét, hogy mekkora hézagot engedélyezzen egy zárt alakzatnál, az Options panelen a ikonnal tudjuk beállítani, az ott megjelenő ábráknak megfelelő módon.
A festékesvödör eszközzel módosítani is tudjuk egy már meglévő kitöltés színét.

Kijelöléshez használható eszközök:

  • Kijelölő eszköz (Selection Tool): Ezzel az eszközzel tudjuk kijelölni a munkaterületen található elemeket, akár többet is egyszerre, ha használata közben nyomva tartjuk az egérgombot, és a megjelenő téglalappal körbekerítjük a kijelölni kívánt elemeket.
  • Pontkijelölő eszköz (Subselection Tool): Az alakzatokat alkotó pontok kijelölésére és áthelyezésére használhatjuk. Az egérgomb nyomva tartását itt is ugyanúgy használhatjuk, ahogy az előző eszköznél.
  • Lasszó eszköz (Lasso Tool): Segítségével egy, az egér kurzorral körberajzolt részt tudunk kijelölni.

Az alakzatok kijelölését a terület pontozott mintázata jelzi, a csoportba foglalt rajzoknál és a szimbólumoknál, pedig kék keret jelenik meg. A SHIFT billentyű nyomva tartása mellett tudunk egyszerre több elemet kijelölni. Az ALT és a bal egérgomb nyomva tartásával a kijelölt elemekből másolatot tudunk készíteni.

Színkeverő (Color Mixer)
A szerkesztőben több helyen is találkozhatunk a színválasztó gombokkal. Ezekre kattintva csak egy előre beállított színpalettából választhatunk, illetve lehetőségünk van saját szín kikeverésére a jobb felső sarkukba található színkört ábrázoló gombbal, de ez nem tárolódik el a palettán. A színek kiválasztásánál érdemesebb a szerkesztő jobboldali paneljai közt található Színkeverőt (Color Mixer) használnunk. Itt a színek beállítása három módontörténhet:

  • kiválaszthatjuk a panel alsó részén a színskálából a megfelelő színt,
  • megadhatjuk az RGB (piros, zöld, kék) értékeket,
  • és lehetőségünk van a képernyő bármely pontján lévő színt is felvenni, ha a színválasztó gombon nyomva tartjuk az egérgombot és a kívánt színre húzzuk. Ugyanezt tehetjük meg az eszköztáron található pipetta eszköz segítségével is.

A fenti eszközök segítségével készítsük el az alábbi rajzokat:



Előző oldal